Hej deklarant! 👋
Här är instruktioner för dig som fått hjälp med ett utkast till din inkomstdeklaration från oss för kontroll.
Hur gör jag för att lämna in deklarationen av min INK1?
1. Kontrollera först att utkastet du fått av oss ser korrekt ut.
2. Logga in på Skatteverkets e-tjänst via denna länk. Välj alternativet “Mina sidor”.
3. Du ser då att vi lämnat in ett utkast via Filöverföring från vårt program. Klicka upp det.
4. Kontrollera så att uppgifterna är kompletta och korrekta och signera sen deklarationen med ditt BankID.
5. Kontrollera om du har pengar att få tillbaka eller att betala in. Och lägg upp betalningen om du har en skuld att betala in redan nu. Så slipper du glömma 😉
Sista datum
Skatteverket ska för 2022 ha din deklaration senast 2 maj. När vi begärt så kallat byråanstånd för dig gäller i stället 15 juni. Kommer den inte in i tid tar Skatteverket ut en förseningsavgift om 1 250 kr på ditt skattekonto. Lär mer om deklarationsdatum för privatpersoner direkt på Skatteverkets sida.
Ditt ansvar
Deklarationen har upprättats baserat på de uppgifter du lämnat oss. För att säkerställa att ingen uppgift varit felaktig eller glömts bort ber vi dig att kontrollera samtliga uppgifter i blanketten, innan du skickar in den. Om du upptäcker någon felaktighet eller om du har frågor vill vi att du kontaktar din konsult. Detta är särskilt viktigt då en felaktighet eller ofullständig deklaration, i vissa fall kan medföra skattetillägg.
Hängde du med?
Du kan också titta på Skatteverkets egna informationssida och video om digital deklaration på denna länk. Eller kontakta din konsult direkt.